25-07-06

V02 MAX - Test fitness

Gisteren voor de looptraining nog een fittest moeten doen op fitness. VO2 MAX zou ongeveer 41.6 bedragen. Is nu totaal 3.8 geklommen tov mijn start in de fitness. Eind augustus terug een test laten doen gezien er in fitness de laatste maand eigenlijk niemand zijn VO2 Max zou geklommen zijn. Daarna 8 km op loopband getraind in 45 minuten.Vandaag is het rustdag en morgen 8 km lopen in wedstrijdtempo. Dat belooft dus weer goed zweten !!

17:01 Gepost door Rudi in Algemeen | Permalink | Commentaren (8) |  Facebook |

23-07-06

Loopband vs outdoor

Ik train sinds 23/04/06 op de loopband. In het begin stelde het niet veel voor. 3*12 minuten per week.(ong 12km/u)Ik ben stelselmatig langer beginnen lopen, wel aan een iets trager tempo. Voor de ING run Oostende had ik maar een 4tal keer buiten gaan lopen. Bij de eerste Outdoor training had ik echt het gevoel dat het buiten echt wel sneller gaat. Eerst dacht ik dat de routeberekening verkeerd was, maar nee.Ik loop nu éénmaal sneller buiten. Dit wil niet zeggen dat ik nu niet meer train op loopband, integendeel. Ideaal voor interval, warme,natte of koude dagen. Vinden jullie ook dat het buiten sneller gaat ?

19:19 Gepost door Rudi in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Wist je dat......

Een aantal leukje running weetjes op een rijtje.Langste looprace ooitDe langste looprace vond plaats in 1929. Een race van 5.850 km van New York city naar Los Angeles (VS). In 79 dagen won de Fin Johnny Salo. Zijn tijd was 525 uur, 57 minuten en 20 seconden. Hij liep 2 minuten en 47 seconden voor op de Brit Pietro Gavuzzi.Langste jaarlijkse race.Op een 400 meter baan in Jamaica, New York (VS) wordt jaarlijks de Sri Chinmoy race gehouden deze race is 3100 mijl (= circa 4989 km). De hongaar Istvan Sipos liep deze afstand in 46 dagen, 17 uur en 6 seconden, dit is de snelste tijd ooit gelopen. Hij liep deze tijd van 13 juni tot 28 juli 1998.Oudste Marathon:Al 104 jaar wordt de marathon van Boston gelopen, de eerste marathon vond plaats op 19 april 1897.Meest aankomenden in een marathon :Op 15 april 1996 finishten er 38.076 lopers op naam in de honderdste marathon van Boston.Snelste halve marathon :De snelste tijd op een halve marathon ooit (21,097km) staat met 59 minuten en 5 seconden op naam van Paul Tergat uit Kenia, hij vestigde dit record in Lissabon in Portugal op 26 maart 2000.Het officiële record bij de vrouwen staat op naam van Masako Chika uit Japan, die het record vestigde in eigen land op 19 april 1997. Zij zette een tijd van 66 minuten en 43 seconden neer.

10:45 Gepost door Rudi in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Last van krampen in rechterzijde?

Ikzelf heb er nog geen last van gehad doch verneem van vele mede-lopers dat ze regelmatig last hebben van krampen aan hun rechterzijde thv de lever. Dit is volgens professoren te wijten aan het feit dat men uitademt terwijl men de grond raakt met de rechtervoet. Hierdoor ontstaat er een holle ruimte ter hoogte van middenrif waardoor de organen welke aan de rechterzijde (dat zijn er toch wat) een beetje door elkaar worden gerammeld.De oplossing bestaat erin om uit te ademen wanneer men neerkomt op linkervoet.(waar je als loper niet allemaal aan moet denken!) Bron : magazine runnersworld

10:35 Gepost door Rudi in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

22-07-06

1ste trainingsweek halve Marathon Brussel

De 1ste trainingsweek voor de 1/2 Marathon Brussel zit erop. Was eigenlijk een rustige week met 18 km verdeeld over duurloop en interval. Heb wedstrijdtempo voorzichtig ingeschat op ongeveer 11.2 km/uur.(kan daarna nog aangepast worden). De fortloop in Hoboken van 14 km zal een goede test om tempo te bepalen.Volgende week wordt training serieus opgedreven. Gezien mijn schema een week te lang duurt voor 1/2 Marathon Bxl, heb ik de 2de week eruit geknipt. De 3de week is taaie brok met maar liefst 44 km voor de boeg. Komt er nog bij dat vrouw en zoonlief morgen terugkomen uit Le lavandou(Z-Frankrijk) en dat ik vanaf dinsdag terug begin te werken na 2 weekjes vakantie. wordt vervolgd. Hieronder nog foto 10 km ING Oostende.Spijtig stonden wij aan de vijfde boom rechts.

12:56 Gepost door Rudi in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

20-07-06

Wedstrijd ING 10 km Oostende 16/07/06

Het werd een stralende dag aan zee. Wel een beetje te heet om te lopen maar niet gezeurd, meedoen! We kwamen na enige file aan te Oostende met onze ploeg van Fit-impulse. Ik was goed uitgerust en hoopte toch een tijd van rond 50 minuten te lopen. Dit ook gezien de wedstrijd eigenlijk 9.6 km betreft. Vlak voor start nog gauw wat water gedronken. Om 1500 uur vertrokken. Eerste 2 km rustig tempo gelopen. Kon echter geen km aanduiding zien langs de weg en liep eigenlijk een beetje verloren. Na 19min50 sec zag ik eindelijk een bordje met 4 km. Oef, ben ik nu te snel aan het lopen of wat. 5 km : 24min10 en eindelijk water. Alles ging nog goed en begon vleugels te krijgen. voerde mijn tempo een beetje op doch tussen km 6 en km 8 moesten we lopen in vlakke zon zonder wind. Doorbijten geblazen. Vervolgens draaide ik de dijk op waar de wind een beetje tegen zat. Terug water!!!! meer over mijn hoofd dan in mijn mond maar ja wat doe je met zulk weer. Ik kreeg het echt even lastig maar toen zag ik de aankomst in zicht en dit geeft het gevoel van een red bull. op naar de finisch. Nog snel een beetje spurten en afklokken op 47min13. Niet slecht voor eerste keer en de omstandigheden waarin. Moe maar voldaan trokken we terug naar huis. Toen stond het vast, volgend jaar loop ik de Marathon. Nu eerst volgende afspraak : Halve Marathon van Brussel in Augustus 2006

11:14 Gepost door Rudi in Algemeen | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

Start van de training.

Op 23/04/06 werd ik lid van een fitnessclub want ik zou iets aan mijn conditie gaan doen. Mijn conditie was slecht, zeer slecht.Ik begon aldaar met drie fitnesstrainingen per week en hou dit nog steeds vol. Lopen was slechts een klein onderdeel van mijn programma. Twaalf minuten lopen leek me meer dan voldoende. Tot ik na enkele weken de instelling wijzigde naar 15, de maand erop naar 20 minuten (tempo 12 km/uur)en zodoende in juni 2006 overstapte naar 30 minuten. Mijn conditie werd er steeds beter op en liet me overhalen om te trainen voor ING 10 km te Oostende. Volgens mijn trainingsschema was de wedstrijd echter een 10 dagen te vroeg. Niet getreurd toch meedoen!!!

11:00 Gepost door Rudi in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Vorige 1 2 3 4 5 6